Meer dan 300 professionals verzamelden zich woensdag 30 mei voor de conferentie over esports: ESPORTSX. De overweldigende interesse voor esports is tekenend. Wekelijks verschijnen berichten over grote toernooien met enorme prijzenpotten en miljoenen kijkers. Wat maakt esports zo speciaal? En waarom is deze markt interessant voor marketeers? Lees in minder dan vijf minuten waarom esports een kans is die jij als marketeer niet mag missen.

Waarom zou je TV kijken als je zelf kan bepalen, wat, wanneer en hoe lang je wilt kijken? 

Wie recentelijk de kamer van een jongere is binnengelopen zag daar een bed, een bureau, een kledingkast en een TV met gameconsole staan. Was dit bezoek op zondagmiddag dan is de kans groot dat de desbetreffende jongere zelf met een koptelefoon op aan het gamen was. Voor marketeers zijn jongeren steeds moeilijker te bereiken. Deze doelgroep begeeft zich in een bubbel van eigen interesses en gewoontes. Het is een keuze om iemand te volgen, het contact voelt persoonlijk. Landsgrenzen bestaan niet en de voertaal is vaak Engels.

Dit zie je terug in de meest recente cijfers over (social) media gebruik onder jongeren tussen de 13 en 17 jaar. Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat 95% in het bezit is van een smartphone en 45% geeft aan ‘nagenoeg continue’ online te zijn. Facebook verliest in rap tempo terrein. Vier jaar geleden een grootmacht met een marktaandeel van 71%, tegenwoordig is dit nog maar 51% en voornamelijk voor Messenger of mee in te loggen. Want slechts 10% maakt nog regelmatig gebruik van Facebook. De top 3 bestaat uit Youtube (85%), Instagram (72%) en Snapchat (69%). Dat Youtube bovenaan staat is geen verrassing. Waarom zou je TV kijken als je zelf kan bepalen, wat, wanneer en hoe lang je wilt kijken? 

Door naar gaming. Maar liefst 84% van de jongere geeft aan toegang te hebben tot een gameconsole en 90% speelt video games op een PC, gameconsole of smartphone. 97% van de jongens speelt video games en 83% van de meisjes. Gamen doe je voor je plezier én om te winnen. Jongeren volgen massaal vloggers om alle ins-and-outs te weten te komen over een bepaalde game. Vloggers creëren zo zelf autoriteit door hun kennis en ervaringen te delen.

Samen groeien zit in het DNA

Aan de top van deze markt huisvesten de esporters. Professionele gamers die dankzij talent en eindeloos oefenen goed geld verdienen. Het zijn de Cristiano Ronaldo’s en Lionel Messi’s van gaming. De markt van esports en haar volgers maakt een stormachtige groei door. Uit onderzoek van Newzoo blijkt dat het esports publiek in Nederland de komende drie jaar groeit van 1,5 miljoen naar 2,1 miljoen. 1,4 miljoen kijkt zo nu en dan naar esports en 700.000 volgt het op de voet. Esports fans zijn jong, hoogopgeleid en digitaal georiënteerd. Zij begrijpen de community en zijn sterk betrokken bij de ontwikkeling ervan. 70% volgt dan ook slechts één game of franchise.

In Nederland bestaat de top-5 uit FIFA18, League of Legends, Call of Duty, Overwatch en Counterstrike. In Ahoy Rotterdam werd twee jaar geleden al een tweedaags en uitverkochte finale van League of Legends gespeeld voor 6000 uitzinnige jongeren. Honderd duizenden volgden het evenement online. De beelden van een uitverkocht stadion komen dus ook uit Nederland. Diverse partijen faciliteren competities denk aan: de eDivisie (wekelijks live op FOX Sports), BSL Benelux, Dutch College League. Dat zijn partijen die de markt niet alleen willen bedienen maar ook (willen) zien groeien. 

Nog belangrijker is dat esports een community gedreven fenomeen is. Alles draait om samen beter worden. Samen groeien zit in het DNA. Dat maakt esports zo speciaal. Het is een markt die draait om passie en plezier. Voor marketeers zijn esports de kans om daar een bijdrage aan te leveren. Deel deze passie en je wordt onderdeel van de markt.