Wie vijftien jaar geleden Sportmarketing als opleiding opperde werd uitgelachen. Sport en marketing een vak? Sportsponsoring was een uit de hand gelopen hobby van de baas. Nu bloeit het sportmarketing vak al jaren. Met wereldwijd duizenden onderlegde sportmarketeers en een miljarden business als werkveld. Nu wordt argwanend naar de opkomst van esports gekeken. IOC twijfelt, Duitse Olympische federatie zegt vooralsnog nee. Toch is de groei in het aantal spelers, competities, fans, media-aandacht en sponsorbelangen onmiskenbaar. Daarom is het een goed teken dat de eerste esports opleidingen het daglicht zien. Deze esports implementatie staat deze week dan ook centraal in onze rubriek Esports insights.

Hoewel de wereld van esports zich voornamelijk online afspeelt is de opkomst overal in de samenleving te zien. Stadions en bioscopen vol met fans kijken naar prestigieuze wedstrijden en ook de game arena’s zijn dagelijks goed gevuld. Een Amerikaanse universiteit in Winchester ziet de snelgroeiende esportsmarkt als een kans en biedt als één van de eerste universiteiten ter wereld een ‘esports major’ aan. Betreft een algemene opleiding in esports met de mogelijkheid om te specialiseren in esports management, coaching of media & communicatie.

De Universiteit is zelf ook actief met diverse esports teams die Overwatch, Rocket League, League of Legends, Rainbox Six Siege, CS:GO en Paladins spelen. Binnenkort wordt het eerste VR esports team daar aan toegevoegd.

De stormachtige opkomst van esports vraagt om verdere professionalisering van de markt. Zoals we die eerder zagen in sportmarketing. Professionals die dagelijks zorg dragen voor de ontwikkeling van esports moeten alles weten over de fans, events, streaming en training. “Esports is een snelgroeiende markt waarin business, management, beweging, media en communicatie een belangrijke rol spelen. We bereiden studenten voor om professioneel met esports aan de slag te gaan”. De prijzenpotten zijn inmiddels ongekend. Wanneer volgt Nederland met een eigen esports opleiding?