De interesse in esports stijgt hard. Liefst 65 procent van de Nederlanders (tussen de 11 en 45 jaar) is het afgelopen jaar in contact geweest met esports. Zij hebben een esports-toernooi of -competitie via een live stream bekeken, esports content gevolgd, een esports-evenement bezocht als toeschouwer of meegedaan aan een georganiseerd esports-evenement als speler. Vorig jaar gaf nog 39 procent aan dat ze hadden deelgenomen aan een van deze esports-activiteiten (destijds in de groep 14-35 jaar). In dat onderzoek gaf 35 procent van de Nederlanders aan nooit van esports gehoord te hebben. Dit jaar zegt nog maar 17 procent nooit van esports gehoord te hebben. Hoewel bijna de helft van de 30-plussers met esports in contact is geweest, is esports vooral populair onder jongeren. Liefst 87 procent van de jongeren tussen de 11 en 20 jaar heeft iets met esports te maken gehad.

De meest geaccepteerde vormen van sponsoring zijn voor esporters de sponsoring van een esports-team, het logo van merk op kleding van een esporter en de sponsoring van een esports-evenement.

Quick wins zijn in esports dan ook niet te behalen concludeert Nielsen. Een merk zal echt moeten investeren in de community om serieus genomen te worden. Als dat dan gebeurt is de beloning ook groot. 43 procent van de esports-volgers zegt dat sponsoring van esports een positief effect heeft op een merk. Voor een derde van de volgers vergroot sponsoring zelfs de kans op het kopen van producten van het merk.

Het complete onderzoek van Nielsen is hier te downloaden.