In navolging op diverse nationale esportscompetities (zoals de eDivisie en de ePremier League) krijgt FIFA 19 ook een competitieve internationale competitie. Onder de naam eChampions League mogen begin volgend jaar diverse esporters namens hun club gaan strijden in de esports-variant van de reguliere Champions League.

De eChampions League is een uitbreiding van de EA SPORTS FIFA 19™ Global Series en is een van de events die op de planning staat richting de FIFA eWorld Cup van volgend jaar zomer.

De kwalificatie voor het toernooi zal starten op 3 maart en vindt enkel en alleen plaats op de PlayStation 4. Op basis van een knock-out systeem gaan vervolgens de beste 64 spelers door naar de het live kwalificatie-event op 26 en 27 april. Uiteindelijk gaan de acht beste spelers naar de eChampions League finale in Madrid. De eChampions League finale zal een dag voor de officiële Champions League finale plaatsvinden (30 mei 2019).

Om de eindfase van het esportstoernooi een nog realistischere ervaring mee te geven kunnen de acht finalisten in de laatste speelronde alleen gebruikmaken van spelers die deel uitgemaakt hebben van selecties van teams uit de officiële Champions League groepsfase.

De uiteindelijke winnaar van het toernooi ontvangt 88.000 euro (ca. 100.000 dollar) van de volledige prijzenpot van 246.000 euro (280.00 dollar). Het overige geld wordt verdeeld onder de andere 7 finalisten.

Volgens Brent Koning (FIFA Competitive Gaming Commissioner) is het lanceren van de eChampions League een logische vervolgstap bij het uitbreiden van de EA SPORTS FIFA 19™ Global Series. Volgens hem is de eChampions League een unieke kans om jezelf en je club op het hoogste niveau te vertegenwoordigen.

Afgelopen jaar nam EA Sports de Champions League rechten van Konami over, uitgever van Pro Evolution Soccer de grootse concurrent van FIFA. Door het opzetten van deze competitie maakt EA Sports direct gebruik van het feit dat het in bezit is van deze licentie. Kortom esports is cruciaal voor de marketing en engagement van een game en gaat dus een steeds grotere rol spelen in het uiteindelijke succes.

Afgelopen jaar nam EA Sports de Champions League rechten van Konami over, uitgever van Pro Evolution Soccer de grootse concurrent van FIFA. Door het opzetten van deze competitie maakt EA Sports direct gebruik van het feit dat het in bezit is van deze licentie. Door het organiseren van zulke events laat EA Sports direct zien dat esports cruciaal aan het worden is voor de marketing en engagement van een game en het mogelijke succes daarvan.